Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...




تعليقات الفيس بوك علي صبغة شعر مبارك وملابس العادلي في المحاكمة

فيسبوك: مبارك "بطل يصبغ شعره علشان المحاكمة مش مذاعة"..والعادلي "كاجوال"





العادلي
لم يترك رواد موقع التواصل الاجتماعي " فيسبوك " محاكمة الرئيس المخلوع ونجليه ووزير داخليته تمر دون تعليقات ظريفة؛ فعلى صفحة " أنا مش آسف يا مخلوع وأنا آسف يا مصر إني سكت 30 سنة "، كتب محمد رشاد يقول: " مبقاش بيصبغ لما عرف إن المحاكمة مش متذاعة ".

وقالت شيماء يسري: " ربنا ينتقم منك يا رب حق كل واحد ظلمته في البلد، فين صدام كان راجل لآخر لحظة وهما بيعدموه واقف راجل ولا اتهز فيه شعرة، مش احنا بتعنا نايم زي الوالدة ".

ونقل القائمون على الصفحة عن رمضان الشيخلي ما كتبه من شعر في محاكمة حسني مبارك؛ قائلاً: " اخلع عنك نظارتك أرنا عينيك الحقيرتين أرنا عينيك لما أخفيتهما؟ هما عينان خداعتان لِمَ تبدو كمومياءٍ مُحنّطة محشوةً بالقشِ والكتان، وحبيب وجمال في ترف ظهرت عليهما نعمتان، أيها المخلوع نم قريرًا فأنت تباركك حكومتان، إياك أن تدع سريرًا فلن تخلعك ثورةُ ولا ثورتان، أخذنا تخديرًا وتركنا تحريرًا لم نأخذ ليبيا وتونس أسوتان ".

وكتب جهاد حمد يقول : " أترى حين أفقأ عينيك وأضع مكانهما نظارتين..تلك أشياء سوف تحاسب عليها عاجلًا أو آجلاً ".

وعلي صفحة " كلنا خالد سعيد " كتب القائمون على الصفحة: " ما هو يا إما حبيب العادلي يتعامل زي كل مساجين مصر، يا إما كل مساجين مصر يتعاملوا زي حبيب العادلي "، وردًا على ذلك؛ كتب عمرو عمرة يقول: " أنا شايف انو داخل يتكرم مش داخل سجن ".

أما وليد حمد فقد كتب يقول: " مش باين إن السيد حبيب العادلي زي ما هو واضح في الصورة إنه محكوم عليه بـ20 سنة على الأقل لحد الآن أحكام، ده واحد يدوبك لسه خارج من الجيم وواخد شاور ولابس الحتة الكاجوال وطالع يتمشى شوية "، وكتب خالد المصري يقول: " مبلاش موضوع كل مساجين مصر يتعاملوا زي العادلي بدل ما تلاقيني أنا أول واحد حالًا أنزل أرتكب جناية عشان أروح على السجن وأتعامل المعاملة دي ".

وفي تعليق آخر؛ نقلت الصفحة عن المخرج عمرو سلامة قوله: " أخطأ النظام أنه جعلنا شعبًا لم يدرك بوجود المجمع العلمي إلا بعد حرقه، كما أخطأت الثورة بعدم تصدير رموز مثل الشيخ عماد عفت إلا بعد استشهادهم "، فرد أحمد الجمل بالقول: " والله عنده حق، الثوار أخطأوا كمان لما قعدوا يطلعوا في برامج التلفزيون وسابوا الشارع، وأخطأوا لما طالبوا المجلس العسكري بتأجيل الانتخابات عشان يكونوا أحزاب يتعرفوا من خلالها ".

أما نيفين مدكور فقد كتبت تقول: " والله صح.. والله ما كنت أعرف إن عندنا مجمع علمي، والله ما أعرف غير معرض الكتاب وده ليه؟؟؟؟ علشان مبارك كان بيروح يفتتحه الله يرحمك يا شيخ عماد "، وكتب حازم خلف يقول: " وأخطأ الثوار الذين مر على ثورتهم عام ولم يتفقوا على قيادة موحدة يثق الشعب فيها ويؤيدها و يناصرها "



المشهد
 

Labels:



Leave A Comment:

يتم التشغيل بواسطة Blogger.